Mina hästars "svårigheter"

Heej! Alla männsikor har nästan alltid något de tycker är svårt. Som bara något enkelt som t.e.x att inte vara världsbäst i engelska, eller ha svårt i matten. Det är exakt samma sak med hästar, man kan inte vara bra på allt :) Men vissa hästar har "mindre svårigheter" än andra. Så är det ju för oss också, så jag tänkte berätta om mina hästars "svårigheter" :D
 
 
Lovediamond aka Diamond
Diamond har lite svårt med att veta exakt när han ska hoppa av före hindret. Han har jättebra teknik och skulle passa som en bra hopphäst med hans snabbhet, men han har väldigt svårt med att veta när han ska hoppa av. Därför måste jag ge honom ett extra "klick" med hälarna när han ska hoppa. Men denna svårigheten ligger också på hur ryttaren är, om en ryttare inte vet om det går det sämre än om jag hoppar honom.
 
 
Dreamrunner aka Runner
Hmm, han har inte riktigt visat någon svårighet. Utan det är så att jag har märkt ett problem på han som är svårt för mig, det är att han är såå oöm i munnen när han galopperar. Det blir att jag måste försöka hitta ett annat bätt i munnen på honom. Men detta var en mindre svårighet.
 
 
Firehope aka Fire
Fires svårighet har varit något värre än vad det är nu - det vart ett problem tillslut, det var att han bockade och tvärstannade när man galopperade. Men det var ett problem, så nu går vi vidare för det var förut. Vi ska prata om nuet. Han har en svårighet och det märker jag verkligen, att när han ska tävla champ så blir han sjuukt stressad i starten. Men han är cool-lugn under resten av loppet. Liksom så stor skillnad. Detta är väl en mittemellan svårighet han har. NU några dagar efter, inser jag att hans "svårighet" är att i början på galoppen, blir an stressad. Och om man då svänger undan på ett hinder blir han ofokuserad och river lätt.
 
 
Goldking
Hohoho, här har vi en stark svårighet för en tävlingshäst. Jo det är så att GK ska bli tävlingshäst eftersom han är så snabb och duktig. MEN nu till "problemet", det är hans starter. När han ska komma upp från skritt till galopp i lopp, jag fattar inte. Jag gör preciiis lika dant som med mina andra hästar. Han fattar det inte riktigt ;) Men jag har lärt mig, hålla ut mer åt ett håll och sen ge en riktig galoppfattning. Så det har jag att jobba på :)
 
 
Summergirl aka Smarris
Smarris har faktiskt inte något riktigt stort besvär. Utan bara ett som är en ovana, fast som betyder att hon är glad och vill springa! Det är när man galopperar, då slänger hon med huvudet, det är för att hon blir glad och vill springa mer haha :) Men det är ju bara en liten ovana, så jag brukar bara fortsätta driva så får hon fortsätta springa, detta är hennes "ovana" IRL också haha c:
 
 
Foxgaze aka Räven
Problemet med Räven är att han lätt kan hoppa överdrivet. Det är ju inte så bra i omhoppingsbanor, det ska gå så fort som möjligt och om man då är i luften blir det ju inte speciellt bra haha. Då tar det mycket längre tid än om han bara "flytit" över hindret :)
 
Alla problemen håller jag på och kämpar med, förutom Smarris eftersom hon bara visar att hon är glad :D
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback