Dagens ridpass-Elvis trimm+klättra

Heej! Först och främst i detta inlägg tänkte jag berätta hur jag trimmar mina hästar:
 
För mig är det viktigt att hästen är avslappnad från början. Från hagen,in i boxen,ut i paddocken och under hela ridpasset. Jag använder trimm som en slags avslappningskur! Ställer enkla krav och rider avslappnat och varierat. Lång tygel lösgjör hästen i ryggen och får den att slappna av. Små volter är oxå bra. Hästen måste lyssna på alla hjälper,i trimm använder jag både jättesmå och ganska tydliga hjälper. 
 
Hur trimmar jag i skritt?

Mkt volter,små. Ställer både ut och in. Skrittar länga,säkert 30 min. Hästen måste gå avslappnat. 
Volterna hjälper till att få hästen smidig och mjuk,därför är det bra att börja med dom. Skrittar först på lång tygel och styr med skänkeln. Sen tar jag tyglarna och börgar jobba i skritten. Jobbar ihop hästen och MKT volter. 
 
Hur trimmar jag i trav?
 
Jag släpper ut hästen på lång tygel och låter den följa spåret i trav. Ställer i hörnen med skänklarna och lägger någon volt. Känner att hästen är avslappnad inna jag tar tygeln och jobbar ihop hästen i trav. Ser till att hästen är framför mig och att jag har full kontroll. Travar samma tempo hela tiden.
 
Hur trimmar jag i galopp?
 
I galoppen tempoväxlar jag mellan 2 olika galopper ett antal gånger. Byter galopp men bryter aldrig av till trav. 
Är det galopp så är det. Brukar oxå lägga mkt volter och rida "slalom".
 
Nu till ridpasset med Elvis:
 
Skrittade mkt volter,mest hela tiden faktiskt. Han var pigg,har bara gått i hagen den senastee veckan.
 
 Travade ju först på lång tygel. Han försökte fuska lite men tillslut fick jag honom i en låg form.
 
Samlade ihop traven. Ahaha fick lite publik XD
 
 
 
Kom fram i kort galopp. Han ville först rusa men när jag kramade tyglarna och tyngde ner mig så saktade han ner.
(Ser ni spöket i bakrunden..? Scaryy)
 
Tempoväxlingar..många!
 
Sen skrittade jag bort mot VG och klättrade lite i ett par backar.
 
 Skrttade först. Han flåsade lite efter att par ggr upp och ner.
 
Sen galopperade jag uppför backen och skrittade hem.
 
Det är fortfarande ingen som han anmälsig i att träna mig och Dario i hoppning. KOM IGEN NURÅÅÅ!!
 
 
 
           
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback